11
декември 2016
Поглеждам
датата, на която получих въпросите от Криси. Вече повече от две години. Време,
в което проектът "Един от нас
споделя" изживя безценни мигове на откровения и съпричастност, на
себетърсене и себеоткриване чрез другите. Време, което ми беше нужно да си
повярвам, че има какво да споделя; че съм способна да го направя естествено и
пречистващо; че съм достойна да бъда част от този проект; че няма да предам
погрешни послания, повлияна от поредната ми метаморфоза; че съм открила и
възприела по-голямата част от истината за себе си. И макар че цял живот работя
с думи, този проект ме накара да проверя точния смисъл на много от тях в
речника :) Благодаря ти, Криси, за това предизвикателство!
На 41. И вечно между две
епохи, два свята, две (и повече) култури, две личности, "две оръдия на
труда"... Това съм аз – между и по средата. Не обичам крайностите! Обичам
мостове и топли връзки ;)
Между
две епохи: на социалистическото ми детство (!първите седем са
наистина важни), на преходната ми демократична младост и на капиталистическия
ми живот.
Между
два свята: този на моята България, всеки спомен от която
предизвиква в мен едновременно усмивка и сълза; и този на моето
"днес", където приятелите ми са с различен цвят на кожата, вярват и
празнуват различни светии и възкресения, а имената им Пиер, Мустафа, Ху Чонг ми
напомнят да се чувствам благодарна и щастлива, че съм част от този Ноев ковчег.
Такива бяха първите ми мисли, когато започнах моя нов живот тук, в Монреал,
преди близо 7 години. Такива са и сега. Тук разбираш истинското значение на
думите толерантност и вежливо лицемерие, различност и универсалност.
Между
две култури: на старинна, аристократична, снобска в някои отношения и
все пак неповторима Европа; и на силно свободолюбива, търсеща семплост Америка
(!тук не става дума за САЩ, а за всичките Америки :)). На езика на изкуството, тази разлика бих я сравнила с
разликата между една барокова картина и една индианска рисунка. Първата –
пищна, претрупана с детайли и маниерност. Втората – семпла, буквална, понякога
излъчваща дори наивитет.
Културният
шок е много интересно и полезно изживяване, когато не си турист, а заселник.
Когато искаш да се установиш, да дадеш и да получиш история и бъдеще в един
напълно различен свят, а си вече на 40. Всичко е едновременно трудно и забавно: мерките са в либри и така както си
свикнал да гледаш единичната цена за килограм, трябва да се пренастроиш, че
обявената цена е за 0,453 гр. и то без таксите (ДДС-то). Тях никога не ги обявяват
в цената. Трябва да свикнеш да се мериш в стъпки, а не в сантиметри, да се
редиш на опашка при първата врата на рейса, откъдето всички се качват по реда
на пристигането им на спирката; да не търсиш сифон в банята или крушка на
тавана в хола, защото в повечето обикновени жилища под наем такива не
съществуват; но пък с години наред можеш да не заключваш входната врата, освен
ако не тръгнеш на дълго пътуване; трябва да знаеш, че постоянно и по няколко
пъти на ден могат да те питат "Как си?", но така всъщност ти казват
просто "Здравей"; никъде няма да видиш цигари, изложени на видно
място, защото са скрити в шкафове и трябва специално да попиташ за тях; алкохол
можеш да си купиш само и единствено от един вид държавни магазини до определен
час... и т.н. и т.н. И в цялата тази различност на бита, ежедневно установяваш
колко еднакви сме в душите си. Толкова еднакви пословици и поговорки открих,
създавани в различни краища на света, но
учудващо приличащи си по формулировка и послание.
Между
две личности: на артиста със свободен дух и вечно неспокойна мисъл,
недисциплиниран график, нездравословен оптимизъм, интуитивни избори и... цялата
вселена от изпепеляващи противоречия; и на конвенционалния социален индивид,
който държи да бъде отговорен, пунктуален, ефикасен и разни други качества,
които правят едно CV рентабилно. Или
една майка – успешна.
Между
два инструмента: думите и изображенията. В началото бе Словото!
Журналист, редактор, сценарист, копирайтър – 20 години. Когато пристигнах в
Канада, подтиквана от новата реалност, реших, че е време да дам път на още една
душевна нужда. Винаги ми е липсвало това, да имам умението да подкрепям думите
си с правилните изображения. Работила съм с много талантливи дизайнери и ги
виждах като богове. Те ме омагьосаха с начина, по който завършваха и
одухотворяваха моето слово. Тук изучих занаята на графичния дизайнер.
Невероятно е след 20 години да се върнеш на ученическата скамейка, да учиш
същите неща, като История на изкуството например, но с две интересни
подробности: първият път беше през призмата на Словото, при това според
европейските школи и стандарти и моята неопитна мисъл; вторият път стана ясно,
че преди Словото всъщност са били рисунките и че либералният американски стил би
могъл да бъде чудесен партньор на европейската класика, без непременно някой да
е водещ.
И
така аз ги ожених – Словото и Изображението, Европа и Америка, Първоизточника и
Новите технологии. Това работя днес. Използвам целия си опит от общуването ми с
печатното слово, за да го съхраня по най-добрия начин за поколенията. Създавам
дигиталните архиви на Националната библиотека на Канада, на канадски и американски
университети като Харвард, Йейл,
Принстън... и не спирам да благодаря за това благословение! За магията да се
докосна физически до хилядолетни световни творби, скрити в тези библиотеки. За
провокацията да се фамилиаризирам с особеностите на иврит, арабска,
азиатска или латинска писмености. И всеки път да се
просълзявам като попадна на моята кирилица!
Кои бяха най-хубавите моменти или
периоди в твоя живот досега?
По
принцип всяко ново начало, изпълнено с нови планове, надежди и сили.
И
всеки път след някаква загуба, падане и
пропадане, когато въпреки всичко започваш да се изправяш: онзи особен вид
енергия и воля да продължиш; онова
облекчение, че си преодолял нещо или себе си, които са толкова концентрирани в
тези моменти и които са като емоционален аспирин, който ти помага да не губиш надежда
при следващи трудности.
Също
и всеки път, когато усетиш, че си нужен и значим за някого или за нещо. Защото
аз съм от хората, които не умеят да бъдат щастливи сами по себе си.
А кое е най-трудното нещо, което си
правила или преживявала?
Да
правя това, което знам, че е правилно, но нямам сили за него. Да казвам НЕ. Да
спра да мисля. Да преодолея безвъзвратните загуби.
В какво вярваш?
Безпрекословно
и безусловно, в Бог! И в това, че трябва да има баланс – във възприятията и в
действията. Относно възприятията – мое мнение е, че не е коректно да виждаш
всичко в бяло, нито бялото като абсолютно такова. Дори според науката, то е
равномерното наличие на всички цветове до яркостно сиво. Пак според нея,
черното е много относителен цвят, например върху предмет в много силна сянка,
много тъмни цветове могат да се възприемат грешно за черни, а при по-добра
осветеност те да са със собствен цвят. Що се отнася за действията – смятам, че
е отговорно всеки да извършва задълженията си, според ролите, които си е избрал.
В противен случай някъде остава дупка и някой друг трябва да я запълни, което вече
не е баланс, а компромис.
Разбира
се, че вярвам. Виждам ги, докосвам ги, общувам с тях всеки ден. Учудват ме,
нараняват ме, възвисяват ме, всеки миг. Вярвам и в светлото им начало, и в
тъмната им среда, и в добрия им край. Най-точният отговор на този въпрос
намирам в индианската притча за двата вълка във всеки от нас – добрият и злият.
Побеждава този, когото нахраниш.
А в себе си?
Вярвам
в това, че винаги едни и същи слабости ще ме отвеждат в нежелани житейски
посоки и в това, че всеки път различни, само мои си чудатости ще ме изваждат от
тези ситуации. Защото установих, че не мога да се променя. И затова вярвам в
себе си, защото мога да разчитам на постоянството си.
За какво мечтаеш? На какво се надяваш?
Смятам,
че мечтите зависят от нас, а се надяваме за неща, които зависят и от някой
друг. Затова мечтая смело, но все по-често за простички неща, които понякога са
ми по-трудно постижими. Надявам се умерено, но никога не спирам да го правя.
Има ли нещо важно, за което не ти
достига времето?
Бих
искала да кажа, че ако е наистина важно, ще намериш време. Но познавам
горчивината от погрешна преценка и затова просто се моля да усещам навреме за
кое му е времето.
Важна ли е прошката в твоя живот?
Да.
Точно както по естествен начин ти идва да си измиеш ръцете или да си изпереш
дрехата, когато си ги изцапал.
Миналото, настоящето или бъдещето е
най-важно за теб сега?
И
трите! Обичам и ценя завръщанията, те са причината да бъда такава, каквато съм.
В миналото, аз лично, намирам по-скоро утеха и гордост, отколкото
разочарование. Все още е голямо предизвикателство за мен, да "живея за
мига". Оценявам нещата в настоящето, но ми е трудно да им се насладя.
Сякаш това се случва една идея по-късно.
Явно имам нужда да погледна
отстрани. Мисълта за бъдеще ми е също толкова важна, мобилизира ме. Не ми е
важно какво ще се случи, не правя дългосрочни планове (!вече не), важно ми е да
съм на пистата – в това или друго измерение.
Харесваш ли нашето време? В коя друга
епоха би живяла?
Да,
харесвам нашето ветровито и пъстроцветно време, макар че понякога ми е трудно
да се впиша в него. Не знам дали бих искала да живея в друга епоха, по-скоро са
ми интересни различни моменти във времето. Но със сигурност знам, че не бих
могла да живея във време, когато хората са заместени от машини и технологии.
Кое пътуване е най-важно за теб?
Това,
което предстои. Обичам да пътувам във
всякакъв смисъл, с изключение на сутрините, когато ми се налага да се боря с
градския транспорт :) Обожавам
пътуванията в света на сина ми – колко познати места и непознати пътища има
там?! Обожавам дъщеря ми да ме съпровожда в моите пътувания – колко мъдрост,
искреност и момичешка лудост има в тях?! Вълнувам се, променям се, губя се и се
преоткривам с всяко пътуване към и със съпруга ми, вече 20 години. Това са
най-важните ми пътувания и най-вече това да ги има.
Обичаш ли Живота?
Да,
но често ми се случва и да го мразя :)
Мисля, че това е нормално, когато нещо не ни е безразлично. А Животът
определено не ми е БЕЗразличен.
Какво е за теб той сега? Опиши ми го с
три думи.
Движение,
Страст, Благодарност
Кои са най-красивите гледки на света за
теб?
Светлите,
когато светлината рисува и не детайлът е важен, а цялата картина. И тъмните,
когато тъмнината подчертава и всеки детайл е важен, като например нощното небе,
без чиято ноктюрност блясъкът на звездите няма да е същият. Така е с гледките
за очите. Но според мен е така и с гледките за мисълта – когато всичко е ОК, подредено,
меко и ефирно, ти не искаш да губиш време в детайли, а да се насладиш на всеки
миг светлина. Когато си в тъмнина е трудно да видиш цялата картина, затова се
съсредоточаваш върху детайлите. И насладата идва от проблясъците.
Иначе,
имам три любими гледки: на безкрайна водна шир; на светлини – вечерни улици,
коледна украса; и на спонтанни усмивки.
Къде се чувстваш най-добре, като „у
дома”?
В
моментите на Съзидание! Без значение дали съм в метрото, на компютъра, на
мивката, в Европа или в Америка.
Няма коментари:
Публикуване на коментар